Reshape Your Brain Challenge (35 dagen)

Het Marketing Design Lab helpt professionals in het adopteren van een ontwerpgerichte aanpak zodat de focus verschuift van het analyseren van problemen naar het oplossen van problemen. Om mooie, waardevolle, 'out-of-the-box'-oplossingen te kunnen creëren is een creatief brein nodig. Daarom organiseert het Marketing Design Lab halfjaarlijks een 35 dagen challenge waarbij deelnemers gratis een creatieve boost krijgen. Supergaaf!

 

Eigenschappen van de Reshape Your Brain Challenge:

  • Je kan meedoen als individu maar ook als team collega's of vriendenteam.
  • We gaan samen vijf weken aan de slag. Iedere week heeft een ander karakter. Week 1 is de introductieweek, week 2 t/m 4 zijn de themaweken en concentreren zich rondom People (week 2), Planet (week 3) en Profit (week 4). De laatste week is de 'Ultimate Challenge week'. 
  • De challenge is gebaseerd op de LEGO® SERIOUS PLAY® (LSP) methode, maar LEGO® is niet noodzakelijk voor de challenge. Je kan ook gewoon met een schetsblok en kleurpotloden aan de slag!
  • De challenge kent iedere dag vier stappen (dezelfde vier stappen als bij LSP): 1) Iedere dag krijg je een opdracht (Posing the question), 2) je creëert een 2D of 3D representatie van je gedachten (Build metaphorical models), 3) je deelt je creatie met andere participanten (Sharing) en 4) je reflecteert op je opdracht op basis van reflectie-opdrachten (Reflecting).
  • De challenge kost je ongeveer 10 minuten per dag.
  • De challenge heeft een stevige wetenschappelijke basis en is gebaseerd op meerdere wetenschappelijke onderzoeken omtrent creatief en/of ontwerpend denken en het effect daarvan in het brein.

Evaluaties van eerdere deelnemers aan de Reshape Your Brain-challenge (27 april-31 mei 2020):

  • "Ik vond het een hele leuke challenge (verwachting echt overtroffen). De aanpak vind ik erg leuk, het interactieve/persoonlijke karakter, door in groepsverband dit te doen is het alsware een stok achter de deur. Je enthousiasme over onze creaties gaf vaak een glimlach op mijn gezicht, dus erg bedankt!"
  • "De opdrachten waren soms hersenbrekers, maar erg leuk om een verandering te zien in bouwsnelheid en creativiteit."
  • "Leuk initiatief, laat je op een heel andere manier nadenken dan je normaal gewend bent". 

Eén van de deelnemers van de challenge schreef dit artikel over haar ervaringen.