We willen allemaal zo attractief mogelijk onderwijs aanbieden. En tegelijkertijd zijn er leerdoelen en criteria waar we aan moeten voldoen. Die criteria voelen soms als een beperking, maar hoeven dat zeker niet te zijn. Wanneer je die criteria ziet als ontwerpkaders, dan heb je binnen die kaders vrije speelruimte om je onderwijs te ontwerpen. Vanuit het Marketing Design Lab begeleiden wij onderwijsteams in dat ontwerpproces.
Het (her)ontwerp van onderwijs is niet zelden een emotioneel proces. In de onderwijspraktijk stuiten nieuwe ideeën met regelmaat op weerstand. En dat is ook logisch: het onderwijs dat je verzorgt is een onderdeel van jouw DNA. Bij onze aanvliegroute passen we daarom co-creatie toe (we ontwerpen niet voor anderen, maar met elkaar!) en passen we Deep Democracy-technieken toe om ervoor te zorgen dat iedere stem gehoord wordt. Een ontwerp is alleen maar een succes wanneer dat ontwerp door iedereen gedragen wordt.
Wij begeleiden onderwijsteams in hun educational design-proces enerzijds vanuit een stevige wetenschappelijke basis en anderzijds vanuit een ruime en brede ervaring in het onderwijs. Nieuwsgierig naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem contact met ons op!
Jong geleerd is oud gedaan! Leerlingen, van welke leeftijd ook, staan van nature erg open voor een Design Thinking mindset. Design Thinking impliceert een combinatie van een positief kritische en onderzoekende houding enerzijds en een creatieve, oplossingsgerichte houding anderzijds. Door op structurele basis Design Thinking te implementeren in je onderwijs stimuleer je precies die combinatie van onderzoeken én oplossen. Het Marketing Design Lab helpt je daar graag bij! Dat doen we door: