· 

Hoe Design Thinking helpt 'hindsight is 20/20' te voorkomen

Toen ik twee weken lang getraind werd op het Norwich Institute for Language Education (NILE), zodat ik adequaat tweetalig onderwijs kon verzorgen, genoot ik het meest van de spreekwoorden-middag. Juist wanneer je de nuances van een taal jezelf eigen maakt, krijg je het gevoel dat je die taal écht leert kennen. Als rasoptimist werd het Engelse spreekwoord 'Every cloud has a silver lining' vanzelfsprekend mijn favoriet. Maar er was ook een ander spreekwoord dat ik tot op de dag van vandaag graag gebruik: 'hindsight is 20/20'. 

 

'Hindsight is 20/20' zouden we in het Nederlands vertalen naar 'het is achteraf makkelijk praten'. Wanneer iets reeds heeft plaatsgevonden weet je immers achteraf wat het resultaat was, terwijl dat vooraf lastig in te schatten is. Daarbij is 20/20 een term uit de optometrie, wat betekent dat je zicht even goed is als het zicht van een gemiddeld persoon. Het wil zeggen dat je op 20 voet afstand evenveel ziet als een gemiddeld persoon ziet op 20 voet afstand. 20/20 staat dus niet voor perfect zicht, maar voor gezond menselijk zicht.

 

Voorkomen is beter dan genezen

Het heeft mij altijd verwonderd dat we 'hindsight is 20/20' niet meer proberen te voorkomen. Als het lekker makkelijk praten is achteraf, waarom doen we dan niet ons stinkende best om al zoveel mogelijk kennis vooraf te verzamelen? Dat is de reden waarom ik tijdens mijn economie-studie zo'n fan werd van experimenteel onderzoek en ik nu in mijn begeleidende rol naar organisaties zo'n ambassadeur ben van de Design Thinking methode. 

 

Steunpilaren Design Thinking

Design Thinking rust op twee belangrijke steunpilaren: 1) de gebruiker of de klant is altijd in het vizier, en 2) het testen van ideeën is net zo belangrijk als het genereren ervan. Juist dat testen van ideeën voorkomt 'hindsight is 20/20'. Juist doordat je bij Design Thinking actief aan de slag gaat met het bouwen van prototypes en het (op kleine schaal) testen van die prototypes, leer je al in een vroegtijdig stadium wat werkt en wat niet werkt. Zo voorkom je verrassingen achteraf.

 

Kill your darlings

Een menselijke eigenschap die dat proces van prototypes maken en testen gruwelijk in de weg kan zitten is perfectionisme. Een prototype is per definitie niet perfect, maar is slechts een middel om te onderzoeken of een idee een verdere voedingsbodem heeft. Maar om een prototype aan gebruikers of klanten voor te leggen moet je dus zelf als mens wel af van het idee dat je jouw klanten in de testfase een perfecte oplossing voorlegt. Dat is voor veel mensen erg moeilijk. Daarom gebruik ik bij mijn trainingen op het gebied van Design Thinking expliciet de term 'hindsight is 20/20'. Immers, het gaat niet om het perfecte zicht, maar op gewoon gemiddeld gezond menselijk zicht, zodat we vooraf inzichten verzamelen in plaats van achteraf. Liever nu zoveel mogelijk inzicht dan achteraf met de billen bloot!

 

Tekst: Eveline van Zeeland

 

 

Meer lezen:

Meer leren:

 

Foto: Daniil Kuzelev, Unsplash